Clasa Națională Dacia a revenit în automobilismul sportiv românesc  

Foto – Alexandru Popescu

Clasa Națională Dacia a revenit în automobilismul sportiv românesc  

Clasa Națională Dacia a revenit în automobilismul sportiv românesc în sezonul 2023, iar inginerul Horia Popescu, cel care a dat naștere acestui proiect, pentru a asigura cadrul necesar automobilelor fabricate lângă Pitești, a acceptat să ne vorbească pe larg.

Într-o întâlnire cu Mihai Alexandrescu, unul dintre decanii de vârstă ai motorsportului românesc, inginerul Horia Popescu nu a uitat să reamintească faptul că cel care a venit cu ideea inființării Clasei Naționale Dacia a fost regretatul Mihai Bercioiu.

Mihai. Alexandrescu: „Ce ne poți spune Horea, acum, după 15 ani, despre Clasa Națională Dacia, cum a apărut ea?”

Horia Popescu: “În 2016 faceam parte dintr-o comisie în cadrul Federației Române de Automobilism (FRAS), cu ceva experiență, dar, din păcate, debutul fulminant din primii doi ani nu a continuat. Țara asta nu prea încurajează automobilismul de competiție.

Aveam puține mașini și destul de eterogene ca încadrare așa incât atunci când regretatul nostru coleg Mihai Bercioiu a venit și mi-a zis «Fă-ne, bre, și nouă o grupă!» m-am uitat cam chiorâș la el. Aveam mai multe grupe și clase decât sportivi.

«Ce doresti, Mihai, prietene» l-am întrebat și el mi-a povestit despre Dacia.

«Mihai, zic, dar ești doar tu și cu Doru (Alexandrescu)», despre care nu-mi mai aduceam bine aminte dacă nu cumva trecuse la Golf, deși parcă mașina lui era vie pe undeva, cred chiar că la Bercioiu.

Clasa Națională Dacia a revenit în automobilismul sportiv românesc  
Mihai Bercioiu

Mihai (Bercioiu) avea o Dacia 1100 galbenă, cam lentă, care a fost odată și ținta ironiilor. Cineva îi zisese că îl bate și dacă scoate o fișă de la o bujie, iar Mihai i-a dat o replică pe care n-am s-o uit, pentru că am râs cu lacrimi: -«Băi, eu te bat și dacă scot fișa centrală!». 

În sfârșit, mă convinge că și Dan Spuderka, alias Spudi, are de gând să-și facă una, plus că deja era aproape gata un R 12 a lui Heinz Golner, cu motor de Alpine și un splendid eșapament, pe care Spudi, în drum spre Brașov, a ținut să mi-l arate.

Nu mai știu cum, simultan cu asta, Horațiu (n.r – Ionescu Cristea) îmi zice că există o fișă FIA pentru Renault 12 Argentinian, care era dotat cu motor de Alpine.  Devenea interesant, așa că am început să cercetez ce spunea FIA despre chestiunea asta. Nu-mi mai amintesc dacă am consultat și o persoană de la FIA – când am făcut regulamentul în 2010 pentru Istorice, sigur am fost în legătura cu un tip foarte amabil – cert este că am înțeles un lucru: FIA încuraja înființarea unei Clase Naționale cu mașini ce au scris istorie într-o țară oarecare, cu sau fără fișe FIA.

Primează factorul istoric și fiecare ASN – FRAS în România – este liber să acționeze pentru prezervarea acestui aspect. Exact cazul nostru, drept pentru care am numit grupa asta Clasa Națională Dacia, ca să respect linia FIA.

Era un soi de emulație care mă cuprinsese și pe mine și mă gandeam să fac și eu o mașină. Pentru asta mi-a facut rost Nea Nicu’ – prietenul meu de la Pitești cu «Gordina» – de un capac de culbutori din aluminiu, cum se folosea pe vremuri la curse, o axă cu came de competiție și o galerie pentru două DCOE-uri. Nu mai știu cum a aflat Spudi și i le-am cedat lui pentru că era foarte avansat cu bijuteria lui, care a și devenit emblema și etalonul de atins în această nouă aventură.

Între timp, Mihai Bercioiu achiziționase și el un 1300 negru și mă tenta și pe mine să iau una albă“.

În 2017 a debutat Clasa Națională Dacia

“Cert este că anul 2017 a debutat cu un regulament mai bogat la Istorice prin adăugarea Clasei Naționale Dacia. Deși eram deja scos din febra competițiilor de mulți ani, m-am descurcat singur și de data asta. Am vrut să le creez cadrul necesar și, dacă lucrurile prindeau viteză, corecturile se puteau face ulterior, ceea ce s-a și întâmplat mai târziu, la DR.

Mai știu că i-am propus lui Adi Apostu, pe care Spudi mi-l prezentase ca pe omul cel mai bine informat pe tema Daciei, să se alăture Comisiei de la Istorice (Cătălin, Gugu și cu mine), ca să dezvolte ideea. M-a refuzat politicos susținând că nu are timp, fiind mutat în Anglia la muncă.

S-au scurs, apoi, doi ani fără ca ideea să moară, dar nici să trăiască. Din păcate, între timp, ne-a părăsit omul care a venit cu ideea, Mihai Bercioiu, Dumnezeu să-l odihnească! 

În 2019 am primit un telefon de la Norris Măgeanu – președintele de atunci și de acum al FRAS – care mi-a prezentat o idee grozavă, numită Dacia Revival. Mi-a descris ceea ce aveam de fapt, dar sub un nume englezesc, plus o grupă de mașini Dacia modificate, pe care ulterior am susținut-o și salvat-o de la pieire, pentru că vedeam în ea un experiment pentru grupa noastră I1 A5.

Îi spun că avem așa ceva deja, dar înțeleg că un proiect ca acesta poate deveni interesant și mă înham la lucru. Sunt dezamăgit, cum este lesne de înțeles, când aflu că inițiatorul este chiar Adi Apostu. Mărturisesc că atunci nu mi-am dat seama că, de fapt, nu s-a dorit niciodată înmatriclarea DR sub Istorice, lucru pe care evenimentele ulterioare mi l-au revelat.

Cert este că președintele FRAS mi-a ascultat părerea – aceste mașini aparțin de litera ‘I’, ceea ce s-a consfințit din 2019: DR a fost acceptată ca o subcomisie în Istorice.

Am lucrat frumos și din greu doi ani, cu Adi, Spudi și Emil, dar și cu Uțu (n.r – Ioan Badiu – pe atunci director sportiv al FRAS, acum vicepreședinte) și s-au cristalizat regulamentele DR, cu participarea financiară a lui Olimpiu Daraban (n.r – fondatorul Olson Engineering), la un moment dat, însă rezultatul a fost dezamăgitor, în pofida interesului foarte mare care părea să aducă mulți pasionați pe trasee.

În al doilea an de DR am desființat Comisia Națională Dacia, care mi se părea redundantă, neștiind, visătorul de mine, că voi fi nevoit să o reînființez înainte să mă retrag de la cârma Istoricelor – după 14 ani intersanți, dar totuși prea mulți. Pe Emil Nagy l-am propus să continue cu Comisia Națională Dacia, ca un excelent om tehnic și nu numai. Cam asta este și sper să nu fi uitat eu ceva sau pe cineva”.

Mihai Alexandrescu: „Și totuși, cum vezi viitorul?”

Horia Popescu: „Frumos și luminos !” Tine doar de noi să-l facem așa.

Mihai Alexandrescu: “Nu cred că știi, dar inima lui Bercioiu continuă să bată în Dacia neagră, cea dezvoltată, atât cât ne-am priceput, achiziționată de mine înainte să ne părăsească. Este omagiul meu adus ințiatorului moral al acestei aventuri.”

Începuturile Clasei Naționale Dacia în automobilismul sportiv românesc
Mihai Alexandrescu, la bordul Daciei cumparată de la Mihai Bercioiu

Despre Horia Popescu

Inginer de automobile, Horia Popescu s-a alăturat FRAS în 2009, după o participare într-un raliu de regularitate, Raliul Alpilor. Nevoit să tragă pe dreapta din cauza unor probleme tehnice, pe lângă el au trecut două autoturisme istorice, care participau într-un alt raliu, mult mai important. Zgomotul motoarelor și viteza cu care au trecut mașinile istorice din acel raliu l-au făcut să ia o decizie importantă pentru automobilismul sportiv românesc.

La revenirea în țară, l-a convins pe Ovidiu Mazilu, președintele FRAS de la acea vreme, la rândul său un pasionat al mașinilor istorice, să înființeze un cadru organizat vehiculelor istorice, după regulile FIA.

În 2010, prima etapă din Campionatul Naţional al Vehiculelor Istorice de Competiţie s-a desfășurat pe traseul de viteză în coastă de la Câmpulung Muscel, unde organizator a fost chiar actualul președinte al FRAS, Norris Măgeanu.

Printre cei care s-au alăturat noului campionat s-a numărat și Călin Popescu Tăriceanu, fostul premier al României. Mai mult, Horia Popescu a fost câștigătorul primelor două ediții ale Campionatului de Vehicule Istorice, cu două mașini diferite (Alpine 110 și De Tomaso Pantera), din care făceau parte 7-8 concurenți.

Despre Mihai Alexandrescu

La cei 71 de ani pe care îi va împlini la începutul lunii decembrie, Mihai Alexandrescu este unul dintre decanii de vârstă ai motorsportului. În sezonul 2019, Mihai Alexandrescu a bifat nu mai puțin de 34 de prezențe în etape din șase campionate naționale, stabilind un record greu de egalat în automobilismul sportiv românesc.

O performanță reușită doar datorită unei dorințe imense. La asta se adaugă un total de 5 titluri de câștigător de clasă în 5 probe sportive diferite.

Primul contact cu automobilismul sportiv al lui Mihai Alexandrescu a fost în anii ’70, atunci când era student la Politehnica din Capitală. Așa a luat naștere și secția de automobilism sportiv din cadrul Politehnicii. În palmaresul său se regăsesc două titluri de campion la viteză pe circuit, în 1979 și 1980, la Clasa 1, dar și un titlu de vicecampion, în 1981, la viteză în coastă, în divizia cunoscută ca „Dacia modificată”.

Și-a recăpătat pasiunea pentru competiții în 2011, atunci când a luat startul într-o competiție de îndemânare auto. Avea un Tico, i se părea că se poate distra, dar „microbul” s-a reactivat, iar de atunci a fost prezent an de an la etape.

Record de prezențe la 40 de ani de la prima performanță

Mihai Alexandrescu a stabilit un record greu de egalat în automobilismul sportiv românesc. În sezonul 2019,  a bifat nu mai puțin de 34 de prezențe în etape din șase campionate naționale. O performanță reușită doar datorită unei dorințe imense. La asta se adaugă un total de 5 titluri de câștigător de clasă în 5 probe sportive diferite.

În 2021, Mihai Alexandrescu și-a mai adăugat în palmares numai puțin de 12 podiumuri, obținute în cadrul a trei campionate naționale (Viteză în Coastă, Viteză pe Circuit pentru Vehicule Istorice și Super Slalom), cu participări în 22 de etape.

Mai mult, în 2022, Alexandrescu a reușit să îmbunătățească recordul de podiumuri într-un sezon, cu numai puțin de 14 clasări pe una dintre cele trei trepte ale piedestalului automobilistic.

Per total, Mihai Alexandrescu a bifat peste 70 de podimuri în cele aproape două decenii de carieră.

Despre Clasa Națională Dacia

Clasa Națională Dacia este un proiect care a debutat în anul 2017 ca o categorie de sine stătătoare în cadrul Comisiei Naționale de Automobile Istorice, sub egida Federației Române de Automobilism Sportiv (FRAS), prin aportul domnului ing. Horia Popescu.

Scopul acestei clase este de a asigura cadrul necesar automobilelor Dacia, care au consacrat competițiile automobilistice din România.

Printre mașinile reprezentative care au făcut parte din această categorie enumerăm Dacia 1100 – Mihai Bercioiu, Dacia 1300 – Doru Alexandrescu, Dacia 1300 – Dan Spuderka, Renault 12 – Heinz Gollner.

Începând cu anul 2023, această categorie a fost reactivată sub FRAS, facilitând participarea automobilelor istorice conform regulamentelor tehnice valabile, care, pe lângă categoriile consacrate FIA, cuprind și omologările naționale – grupa 1.5 – Cupa Păcii și Prieteniei, grupa 2, Grupa C.

CITEȘTE ȘI

NORBERT MAIOR, IMPRESII DUPĂ PRIMA RUNDĂ DIN JUNIOR WRC: „ABIA AȘTEPTĂM SĂ VINĂ URMĂTORUL RALIU”

Web design © 2024 Știrea ta