Norbert Maior și Francesca Maior, singurii tricolori prezenți la etapa mondială de raliuri din Suedia, au încheiat cu bine prima rundă din Junior WRC 2024 și chiar și-au adjudecat penultima probă specială.
În ciuda victoriei de pe PS17 Västervik 2 – 25.50 km, frații Maior au încheiat pe locul 9 în divizia dedicată juniorilor, obținând 3 puncte în clasamentul general. Cu un timp de 12:58,2, frații Maior s-au impus pe PS17 cu un avans de 7,3 secunde față de următorii clasați, echipajul spaniol Hernandez/Murado Gonzalez.
Victoria de la Juniori a fost obținută de suedezii Mille Johansson și Johan Gronvall, în timp ce la general s-a impus echipajul finlandez Janne Ferm/Esapekka Lappi.
Norbert Maior, impresii după prima rundă din Junior WRC
La scurt timp după ce a revenit în țară, Norbert Maior a acceptat să ofere un interviu pentru Federația Română de Automobilism Sportiv.
FRAS: Salutare, Norbert. Pentru început, ce ne mai poți spune despre titlul european la juniori câștigat în 2023, grație căruia participi, în 2024, cu o susținere importantă din partea promotorului ERC si Msport Poland, în Junior WRC?
„Pentru mine a fost un vis devenit realitate, a fost cea mai importantă performanță de până acum și cel mai important, avem anul acesta la dispoziție un sezon întreg în JWRC pentru care am muncit cu echipa în toți acești ani și indiferent de rezultat este o experiență incredibilă, care va construi un echipaj mai puternic și mai experimentat”.
FRAS: Cum a fost debutul în Junior WRC?
„A fost destul de complicat, au fost multe lucruri noi, dar am reușit în final să ne acomodăm și să plecăm din Suedia cu un feeling bun. Cum am mai spus, suntem pregătiți ca fiecare etapă din acest an să decurgă similar. Nu ne vom concentra pe rezultate remarcabile, ci doar pe evoluția noastră, pe progres și pe acumularea de experiență, astfel încât în 2025 să avem tot bagajul de cunoștințe necesar pentru a ne lupta pentru prima poziție”.
FRAS: Cum a fost pentru tine trecerea la un model Rally 4 la Rally 3?
„În primul rând, cea mai mare diferență este transmisia integral la Rally3 versus tracțiunea față pe Rally4. Noi avem o experiență de 9 ani cu mașini cu tracțiune față, așa că nu a fost simplu să lăsăm în spate unele obiceiuri și să punem în aplicare stilul de condus cu tracțiune integrală. Sperăm să avem posibilitatea să facem cât mai multe teste anul acesta cu aceasta mașină și suntem convinși că ne vom obișnui rapid și cu ea.
Rally3 este un pas în față, este mai plăcut de pilotat și generază o performanță mai bună. Abia așteptăm să vină următorul raliu și să descoperim celelalte necunoscute”.
FRAS: Fordul Fiesta a fost o prezență simpatică la start, dar și foarte rapidă. Ne poți spune câteva detalii despre mașina?
„Rally 3 este o mașină care face tranziția între modelul Rally4 (cel mai performant model cu tracțiune față la ora actuală) și Rally2, care este cea mai performantă mașină pe care o poți avea în campionatele naționale și europene. Este o mașină cu un motor în 3 cilindri, cu o putere de 235 de cai putere și cu o transmisie 4×4, cu o greutate undeva la 1230 de kg. Ca toate mașinile pe care le-am avut la dispozitie în ultimii ani, este o mașină construită direct pentru curse și este concepută de Msport Poland”.
FRAS: Ce costuri aproximative sunt pentru un echipaj la o etapă de Junior ERC vs Junior WRC?
„Tot timpul zic asta, în motorsport bugetul poate să fie aproape nelimitat și tot nu ar ajunge. Nu este un joc de cuvinte, ci pur și simplu asta este realitatea. Depinde de cât de mult ai posibilitatea să te antrenezi. Dacă ar fi să vorbești de un minim, o etapă de campionat european, la nivelul pe care l-am făcut noi în Junior ERC, costă în jur de 20 000 euro, cu o zi de teste înainte de fiecare etapă. La nivel de Junior WRC, în aceleași condiții, dacă excludem premiul pe care îl avem anul acesta (n.r – înscrierea la etape) și pe care nu îl vom mai avea anul viitor, ajunge să coste aproape de 3 ori mai mult”.
Norbert Maior: „Alături de sora mea, cea mai bună soluție”
FRAS: Cum este pentru tine să concurezi alături sora ta într-un sport atât de periculos?
„Cred că este cea mai bună soluție, cel puțin la noi funcționează foarte bine. Avem încredere unul în celălalt. Fiecare ne dorim la fel de mult să fim acolo, ne pregătim bine înainte de fiecare etapă și încercăm să fim de fiecare dată la cel mai înalt nivel. Partea bună la a fi frate și soră este că nu sunt prezente prea multe divergențe, fiecare lasă de la el în diferite situații, ne cunoaștem bine și știm fiecare dintre noi ce funcționează la celălalt și astfel ne completăm foarte bine”.
FRAS: Pentru acest an, ce planuri ai?
„Singurul program care este stabilit în acest moment este participarea în WRC. Știm, de asemenea, că vom participa și în Campionatul Național de Raliuri Betano, dar încă nu am definitivat etapele la care vom fi prezenți și mașina pe care o vom folosi”.
FRAS: Unde dorești să ajungi pe viitor în motorsport?
„Visul oricărui pilot de raliu este să ajungă să piloteze în primul eșalon din Campionatul Mondial. Dacă nu m-aș gândi la asta, nu aș face eforturile pe care la fac în prezent”.
FRAS: Un cuvânt de final pentru toți cei care te urmăresc în competiții
„Avem mulți oameni care ne susțin necondiționat, vedem și simțim asta la fiecare etapă. Am văzut de asemenea și anul trecut, concret, când am avut nevoie enormă de suportul lor și au fost acolo.Ce pot să zic este doar un mare «Mulțumesc!»”.
Acțiunea din Junior WRC 2024 va continua pentru Norbert Maior și Francesca Maior cu Raliul Croației (18 – 21 aprilie), Italia (30 mai – 2 iunie), Finlanda (1 – 4 august) și Grecia (5 – 8 septembrie).