Fundația Dan Voiculescu: Conferința Webdidactica. Într-un context global în care schimbările tehnologice și economice transformă rapid piața muncii, România se confruntă cu o provocare majoră: reconfigurarea educației pentru a forma tineri capabili să facă față provocărilor complexe ale viitorului.
Fundația Dan Voiculescu: Conferința Webdidactica
Conferința Webdidactica „Meseriile viitorului: adaptarea educației la piața muncii”, organizată de Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României, a trasat câteva direcții fundamentale pentru adaptarea educației românești.
Printre invitații Conferinței Webdidactica s-a numărat și Cătălin Chelmuș, vicepreședinte al 2SPACE și lider al echipei de tineri care a construit prima rachetă 100% românească. Acesta a oferit o perspectivă autentică și inspirată asupra modului în care tinerii din România pot deveni lideri inovatori, în ciuda unui sistem educațional adesea rigid.
„Elevul de astăzi este studentul de mâine. Studentul de astăzi este viitorul om din piața muncii”, a afirmat Cătălin Chelmuș. Declarația surprinde esența procesului de tranziție de la educație la carieră, un proces care în România este marcat de multe provocări și neajunsuri structurale. Proiectul său demonstrează însă că, prin sprijin și libertate de experimentare, tineri pot dezvolta competențele necesare pentru a fi competitiv într-o piață globalizată.
Cătălin Chelmuș a subliniat importanța unui model educațional flexibil și adaptabil, unde experimentarea și diversitatea sarcinilor joacă un rol fundamental. „Astăzi lucrăm la un fuselaj de rachetă, mâine suntem într-un poligon militar, montând rampă de lansare pe care noi am construit-o”, a explicat el. Această experiență practică și variată le-a oferit tinerilor o perspectivă unică asupra complexității unui proiect de inginerie, ajutându-i să dezvolte abilități tehnice, dar și capacitatea de a colabora, de a comunica și de a-și promova ideile pentru atragerea de resurse și sprijin extern.
„Ceea ce ne-a ajutat foarte mult a fost libertatea”
Într-un sistem educațional tradițional, bazat în mare parte pe transmiterea teoretică a informațiilor, astfel de experiențe sunt rare. Faptul că tinerii din echipa 2SPACE au avut libertatea de a greși, de a învăța din propriile eșecuri, este un model de educație care ar putea redefini modul în care România pregătește viitorii profesioniști. „Întotdeauna este ceva dinamic. Mai presus de toate, ceea ce ne-a ajutat foarte mult a fost libertatea. Libertatea de a greși și de a învăța din greșeli”, a punctat Cătălin Chelmuș.
Experiențele lui Cătălin Chelmuș și ale echipei sale de tineri demonstrează că succesul nu poate fi atins fără muncă asiduă și sacrificii, dar și că un sistem educațional modern trebuie să ofere mai mult decât simplă teorie.
Pentru a sprijini noua generația de tineri, Fundația Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea României a inițiat un proiect educațional, „Ghidul pentru Meseriile Viitorului,” destinat părinților și profesorilor care doresc să ajute tinerii în orientarea lor profesională.
Ghidul va oferi informații actuale despre tendințele pieței muncii și va include recomandări pentru integrarea competențelor digitale în școli, alături de dezvoltarea abilităților emoționale și de leadership.