Poliţia Română atrage atenţia asupra fraudelor prin apeluri telefonice, victimele fiind determinate să transmită atacatorilor date personale, bancare sau de autentificare ce sunt apoi utilizate în scopul comiterii altor fapte de natură penală.
„Vishingul (voice phishing) este o metodă de înşelăciune prin care autorii apelează şi poartă convorbiri telefonice cu persoanele vătămate şi pretind a fi reprezentanţi ai unor entităţi private. Prin utilizarea unor tactici ingenioase de manipulare, ei obţin date personale sau informaţii financiare de la persoanele vătămate”, se precizează într-un comunicat transmis sâmbătă de Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR), potrivit Agerpres.
Poliţiştii îi sfătuiesc pe cetăţeni ca în astfel de situaţii să nu accepte să facă ceea ce li se cere prin telefon, să nu efectueze plăţi în conturile care le sunt indicate şi să nu ofere date personale sau bancare.
„Nu accesaţi eventuale link-uri de acces puse la dispoziţie, de către persoane necunoscute, în timpul sau după încheierea apelurilor telefonice de tip vishing şi să nu tastaţi pe telefonul mobil anumite secvenţe de cifre comunicate de către autori, pe durata convorbirilor. Dacă aţi fost prejudiciaţi, anunţaţi Poliţia prin apelarea numărului de urgenţă 112 sau adresaţi-vă celei mai apropiate unităţi de poliţie”, se mai menţionează în comunicat.
Poliţia Română recomandă prudenţă în divulgarea informaţiilor de identificare personală, ce pot fi utilizate pentru „a fura” identitatea sau pentru a accesa alte conturi sau servicii, precum şi a informaţiilor privind conturile bancare şi alte date financiare.
Cele mai frecvente “scenarii” inventate de tip Vishing
– Câștig neașteptat – ai câștigat o sumă mare de bani, iar pentru a intra în posesia ei trebuie să oferi datele tale confidențiale.
– Calculator virusat – din cauza unor viruși din calculatorul tău, a apărut o eroare în sistemul băncii și e nevoie de datele tale pentru a remedia problema.
– O urgență a băncii – atacatorii vor invoca nevoia rapidă la informațiile tale, punând asta pe seama unor proceduri bancare false (de exemplu: cont bancar blocat).
– Apelurile false de suport – metoda prin care atacatorii încearcă să obțină date sau bani de la posibile victime sunt apelurile care simulează contactarea pentru suport tehnic.
– Frauda cu apeluri pierdute – un utilizator găsește un apel pierdut de la un număr de telefon din afara țării. În momentul în care încearcă să contacteze înapoi acel număr, pentru a înțelege scopul apelului, victima sună de obicei la un număr de telefon cu suprataxă.